”det tåg jag hade tänkt resa med stod avgångsklart, ångan var uppe, medpassagerarna hade redan stigit på, avgångssignal var redan given, mannen i den röda mössan hade redan höjt sin signalstav, och alla väntade bara på att jag, som redan stod på fotbrädet, hastigt skulle svinga mig upp i vagnen – och då valde jag i samma ögonblick att hoppa av.

Jag tänkte på alla de öppenhjärtiga samtal jag skulle få genomlida. och jag insåg plötsligt att jag alltid hade avskytt öppenhjärtiga samtal: ändlöst och meningslöst pladder och lika meningslös avvägning av skuld och oskuld, förebråelser, veklagan, telefonpårigningar, brev, skuldbörda som jag skulle ta på mig. skuldkänsla som jag redan hade. Jag såg det andra, det fullt normala livet gå sin gilla gång likt en komplicerad maskin, uppmonterad åt någon som inte längre var närvarande: det var jag som inte var närvarande lä’ngre; skurvar lossnade, kolvar glödde, metalldelar flög i luften, och det luktade bränt.”

Walter Fendrich i ”Ungdomens bröd av Heinrich Böll.

Jag köpte boken på rea som vanligt. Lägger in boktitlar på min hårddisk i huvet och jag grejar vänta. Tillfället kommer alltid och jag har inte det minsta bråttom. Orsaken till att Böll hamnade på disken var att jag råkade läsa att denna författare kritiserade GIRIGHET och KONSUMISM.Och då under en tid så långt tillbaka att gubben fått svindel om han fattat Dagens dito.

Det är alltid intressant att plötsligt befinna sig på resa i både Tid och Geografi. Här handlar det om Tyskland, Köln och östra Ruhrområdet kring 1947. Och sedan att läsa deras tankar om t ex förälske som denna bok beskriver. Jag lovar det går inte av för hackor. Klicket är direkt hjärnöppnande. Plötsligt kan han grejer som han aldrig tidigare fattat. T ex ett matematiskt problem eller glosor på engelöska som inte ens läraren kunde då det begav sig.

Och så hungern. Han beskrive en hunger jag aldrig behövt komma i närheten av. Att inte få mat tillräckligt. Vara utan. Gå och hungra. Lätt illamående av hunger.

Det är vår och snart kommer kärleken att spira bland de frälsta och de som tänker på mänsklighetens överlevnad i form av nyproduktion.Hormoner och sånt.Som fåglarna som kvittrar och bär sig åt glömska av Verkligheten och mina katter blir fetare och fetare. Tappa inte huvet fåglar. Mina tre katter lurar i buskarna och de kan allt om er och edra svagheter.

Detta inlägg handlar nog mest om glädjen att läsa böcker från förr. Jag tycker det låter så kul och härligt och höra dessa författare som verkligen anstränger sig för att formulera på ett sätt så att jag kan decennier eller sekler efter finna enorm glädje och t o m nytta i vad de har att säga.Och så är det vår och jag försöker vara aktuell.Slita mig från mitt …vad det nu är och kallas!

Silverstare

Kommentera

