I ett skåp hittade jag två ljusbollar som jag tog fram till pyntet i år. Minns inte att jag köpt dem. Kanske på rea för jag vet bestämt att jag inte använde dem ifjol

När jag testar fota i skymningen så får jag mörk bakgrund och så bollen som känns som en stjärna i rymnden. Tänk att vi lever på en rund boll i en stor rymd. Nobelpristagarna i fysik i år som kunnat visa att rymden expanderar och om typ 50 miljoner år så finns vi inte ens. Tellus med invånare. Innan dess kommer vi att bli ensamma med Andromedagalaxan för att rymden expanderar. Allt annat kommer att försvinna så långt bort att den enda vi kan hålla i hand är Andromeda. Resten tomt och ödsligt. (DET är rent poetiskt. Fysik som den bästa sortens poesi och litteratur. Två galaxer ensamma med varandra för resten har har expanderat så att vi inte längre kan förnimma ett skit om ens med  zooom av guds nåde.)

Snöflingor. Har ni sett så vackra de är när man fotar riktigt nära. Som de ädlaste av ädla smycken. Spännande mönster och formationer. Jag fotade källarfönstret när den första snön och isbildningen började. Som vackra fjädrar i en mönsterväv att skapa skönhetsupplevelse för den som så gitter, besvära sig.

Julen är nu över för denna gång. Jag tog en stavpromenad på barmarken och såg var blåsten gått fram. (Vi kom ändå lindrigt undan här.)En granngäst kom med bilen och stannade och vi skojade som man gör. Sa att jag behövde röra på mig så man inte satt där med infarkten sedan.

-Inte det. Sa den väluppfostrade unge mannen. Du är alldeles för ung. Minst trettio eller fyrtio år till.

Jag tänker inte så men när han åkt började jag räkna ut vad hans påstående innebar rent konkret. 87 till 97 år var vad han hävdade. (Väluppfostrat.)

Tänk att ens kvarvarande år har ett bäst före datum. Det är inte oändligt längre.

Och om femtio miljoner år har det expanderats så hemskt på himlavalvet att vår planet har tagit på sig träfracken.

När jag tänker mig rymden så tänker jag en enorm Tystnad men jag har hört att det ska skrälla förfärligt där ute. Jag vet inte av vad.

Här i byn är det så tyst, så tyst. Julgästerna har åkt till Stockholm igen.

God Fortsättning!

Silverstare

Kommentera

