Skitväder med blåst som skulle fått min tjurskalliga cykel stå stilla medans jag bara svettades.

Buss in för att proviantera. Fredag och annalkande julhysteri. (Jag gör korsteckenet mot himlen för att jag…

slipper

och på Coop

vid bröddisken uppmanar jag till bojkott

mot svindyra lussebullar och pepparkakor

Två protestanter tågar ur Coop utan

adventsdoppa.  (Vi bestämde baka själva.)

Mina vänner, kurderna, var så glada och uppklädda och jag frågade om det var något särskilt. Han hade sin kurdiska högtidskostym.

-Mina barn ska sjunga ikväll, sa han.

-Nej, vad kul. Var då?

-I Missionskyrkan, sa han.

-Då går jag dit.  Och jag stannar jag så länge jag kan innan sista bussen hem.

Jag travade upp till de stora portarna men de var låsta. Jaha, tänkte jag, det kanske finns annan ingång och det gjorde det.

Dit in gick jag och jag hörde musiken redan utanför. Ingen kassa. Ingenting. Bara trava rakt in. Jag hängde av mig ryggsäcken och matkassen gömde jag under bänken mot väggen. Tog fram kameran – Magnus på scen nickade mot mig. Jag nickade tillbaka.

Och så ställde jag mig vid en pelare och fotade:

Jag stod där vid pelaren och tog in allt (som WeiWei kanske). Folk gick omkring och

förberedde

Många nickade mot mig och jag nickade tillbaka och tänkte det är ju stort att få gratiskonsert på detta vis.

Det var väldigt vackert. Han sjöng så vackra julsånger och normalt skulle jag inte ens fått komma in om så med massor av stålar. Det är bara Rotary här i Sala som föräras sådan högstämd julfirarbörjan.

Men nu stod jag där vid pelaren och fick ta del av allt det vackra bara för jag gått vilse och folk bara nickade mot mig. (Och jag nickade tillbaka.)

Jag skulle ju se mina kurdvänners barn som sjöng. Och så hamnade jag i detta.

Jag blev en snubblande Wallraff och det jag kan berätta är att jisses vad han är proffsig. Hans yrke – att se hur de övar och övar – man blir impad.

Hans röst i kyrkan var enorm och det var så vackert. Var så satans kul av misstag få se en sådan verklighet. (Han gäspade ibland och det var sannerligen inte då han sjöng.)

För övrigt vill jag säga; Bedrövligt (angående det politiska livet – men *Kielo är ett ljus i mörkret och så älskar jag kultursidorna samt Sara Lidman som jag snart plöjt igenom allt man kan!!!)

Silverstare

 

*Hon punkterar den enorma Moderatreklam som t o m hela Eu-toppen gör. Prisa Borg och Sverige för att vi har så ”bra statsbudget”. Vet hut, jävla idioter och Narrar till räknenissar!!!!

Kommentera

