…och kråkan i stan vet mer om livet och tillvaron än jag?

 

Jag sitter i skuggan av en Mäktig Kyrka och idkar

begravning

-är med – trots att jag är så långt borta

när Morbror begravs.

 

Så fin dag och så tankar på ens släkt i Norrland och att man själv blev utvandrad

vid fjorton års ålder och

sedan

tappat

allt

 

Och allt som hänt under den tiden

som format en

i decennier

 

det där att vara invandrare

i ett nytt liv

utan släkt och traditioner

och

begravningar

 

en ensam sjöfarare

på det vida, vida

Havet

 

när man en gång lämnat Hamn

kan man inte återvända

tillbaka till Förr

En inbillsk, liten människa i en bräcklig farkost

 

Tänk om Gud är en morrande katta och kråkan som spatserar där i Staden

komponerad av den lilla människan i den bräckliga farkosten

är den starkare av oss

 

Kråkan som skjuts bort om de blir för många

Kråkan som traskar på min begravningsakt så jag tappar fotfästet

och

blir

kär!

Jag älskar en kråka och kanske min sura katta är Gud. Människans taskiga bräcklighet och hennes inbillade skit för att bygga försvarsmurar mot ALLT som andas Verkligt Liv!

Gud Bevare!

 

Morr, morr!!!

 

Silverstare

6 responses »

  1. Dan Greider skriver:

    Fin fin fin fin fin fin fin fin fin fifn fin fnifn dikt! Tack!

  2. silverstare skriver:

    Och du Greider är go, go, go, go, go GOOO!!!
    Love you!

    Silverstare

  3. Kao Holmstrom skriver:

    Kul och tänkvärd dikt.
    Tillbakablickar i sin egen släkthistoria kommer allt oftare, märker jag också…och kråkor? Kul bild. Själv är jag överförtjust i SKATOR 😀

    Kramar
    Kao

    • silverstare skriver:

      Skator och kråkor tillhör samma familj har jag för mig och de är väldigt ”intelligenta”. Såg ett så intressant program om det (kråkorna)i Mitt i naturen för en tid sedan.

      Jo, visst kommer sådana tankar med åren. Att man redan (hee..hee..)börjar summera lite grand. Liksom ordna upp sin plats och tid i tillvaron.

      Kramar

  4. Kao Holmstrom skriver:

    ”Rubba inte mina cirklar”, säger kråkan på bilden 😉

  5. silverstare skriver:

    …hee..hee.Det var fyndigt och kul. Lägga in en pratbubbla. Men jag blev faktiskt kär i denna sötnos som märkte att jag föjde den med intresse. Nästan så den poserade för mig!!!!.-)!

    Kramar från Silverstare

Kommentera

