Det som har hänt i Norge är skakande på alla sätt och vis. Det är som mordet på Olof Palme och Anna Lindh. Det är som Estoniakatastrofen och Tsunamivågen med all dess ödesdigra konsekvenser. Man kan inte låta bli att läsa allt trots att man gråter och förskräcks och suckar och..

Elfte september var ju också oväntat och dramatiskt. Jag minns inte hur jag tänkte. Kanske grät jag då också men sedan har jag blivit arg. USA med alla sina jävla krig och mord och satanism mot alla världen runt. Rätt åt dem – själva maktskiten – dock inte rätt åt oskyldiga människor och alla andra.

Och ja, när jag läste att denna galna människa var en vit norrman så blev jag glad. Förbannat glad.

För tänkt om det varit en torterard muslimsk asylsökande som inte pallat möta den ständiga islamofobin utan till slut fått en helknäpp och börjat bomba och arkebusera fina ungdomar med drömmar om en mänsklig värld för oss alla.

(Då hade det tagit ännu mer fyr i helvetet av destruktiv misshandel av muslimer som till slut måste leda till konflikt och krig.)

Men denna gärningsman är något extra. Han har planerat detta i många år och han ger sig på ungdomar med de vackraste och godaste drömmar och han klär ut sig för att locka dem till sig. Han förspeglar dem att han är tryggheten och räddaren och när de flyr till honom avrättar han dem med två skott i pannan.

Det är så satanisktisk och jävligt att jag vet inte vad värre kan vara?

Jag försöker tänka i olika banor och på det där med dubbelmoral för att få mera grepp om traumat som på något sätt kommit in i mig också. Om jag tänker på USA-soldater (eller andra krigförande nationer) som lemlästar, våldtar, torterar, förnedrar och nöjesavrättar och sedan dekoreras med bragdmedaljer i hemlandet.

Vi lever ju fortfarande med krig – ett sanktionerat dödande. Där dödandet är Rätt.

Är det inte konstigt, hör ni, att vi fortfarande kan vara så pass underutvecklade? År 2011 och fortfarande hålla på med krig? Vi har ju börjat förstå det där med kvinnans rätt, barnens rätt och t o m djurens rätt. Vi har börjat utvecklas mot det som måste kallas civilisation på det enda viktiga planet – det mänskliga. (Resten kan man ta som diverse snicksnack.) När vi känner respekt för andra människors liv och känslor och rättigheter och värde. Och också att djuren kan känna och lida och behöver respekteras.

Jag är glad för allt positivit som detta hemska fört med sig. När människor via nätet fattar varandras händer mot våldet eller när hela världen deltar i medkänsla med Norges befolkning och alla som samlades i Oslo med en ros i handen. Det finns ju så mycket gott i oss människor ändå. Och medkänsla. Denna förmåga att gråta med andra som har det svårt.

Ändå väljer vi att gå in i krig. T o m lilla neutrala icke-krigförande Sverige börjar plötsligt kriga i Afghanistan och vill inte ens ta hem trupperna när alla andra länder gjort det. Vad är det för destruktivt i oss och Anders Behring Breivik som så vill döda?

Och varför dödar denna rasistiska och islamofobiska krake sina egna?

Dubbelmoralen som dödar med ena handen och sörjer sig mjuk med den andra. Det går inte ihop och det skapar vettvillingar.

En ensam mor och en son utan pappa. Snäll, blyg och undfallande. Planerar i nio år att utför massmord.

Islamofobin sedan den 11 september. USA:s psykos (när de äntligen fick smaka på egen medicin – det låter grymt men tänk efter) och en hel värld som blir medsjuklingar. Hur mycket har inte muslimer i hela världen fått utstå sedan dess? Xenofobin som drar fram över allt på ett skamligt och makabert sätt för vår tid – där civilisationen ju börjat få fäste. Där är rent mirakulöst att inte fler muslimer får kollapsknäppar när de förtrycks på så jävligt sätt. Istället är det de rädda xenofoberna som fantiserar om muslimernas ondska som får knäppar. En norrman avrättar ungdomar som drömmer om en bättre värld för oss alla.

Jag känner så starkt för alla drabbade och jag rörs i mitt innersta när jag läser om de scener som utspelats på liv och död och på förluster av ens nära och kära.

Ändå kan jag inte låta bli att också tänka:

Undrar vad de tänker inom muslimska länder där de trakasserats av väst å det grövsta som idioter, terrorister och guvetvad av konstigheter?

Anders Behring Breivik.

-Törs man släppa in västerlänningar i sina länder nu?De är ju terrorister och galningar hela bunten!

Muslimerna kan nu utveckla sin egen fobi!

Silverstare

2 responses »

  1. kao skriver:

    Jag drog också en lättnandes suck mitt i allt elände som hände i Norge, när jag fick veta det var en blond och blåögd norrman som var gärningsmannen – en narcissistisk psykopat med svåra inre problem som han inte ens begriper själv.

    Men jag kan fatta nånstans hur det blev så…

    Ha det gott

    Kram
    Kao

  2. silverstare skriver:

    Han är en produkt av främlingsfientligheten och de vansinniga budskap hela det där packet dagligen trummar in överallt där de kan.

    Han är den yttersta konsekvensen av den hatiska skräckpropaganda som vissa grupper hänger sig åt.

    Därefter kan man ju lätt fatta att han är något knäpp också!

    Ha Det Gott
    och en kram
    från Silverstare

Kommentera

