Tala om för mig varför en dansös

så kroppsmedveten

sitter inlåst inbäddad i späck

som en lealös

döing

tala om det för mig

Tala om för mig hur

en så nyanserad själ

blir till ett

själlöst djur

(en underordnad)

Tala om för mig

hur man kan kalla sig God

och stänga ute det värsta

av grymheter

som om de inte fanns

alls

Man behöver bara vifta med rätt flagg

den som blåser enligt Tidens vind

Resten är oskäligt, själlösa djur,

inget att bry sig om

underordnat

obefintligt

Ave Maria. Hallelujah. Jahve. Jahve. Jahve.

Sjuarmad ljustake och själlösa djur som slaktas levande –

inte barmhärtighet, inte Tid, inte något,

bara

Rätten

Rätten

Rätten

lidandets rätt

Nakna huvuden med randiga kläder

rakt in i gaskammaren

som oskäliga djur

som kackerlackor

Renrakad mänsklighet

(oskäliga djur)

Jag tittade mig i spegeln

och jag hade så förvandlats

lysande ögon

blond hårlock mot pannan

under den skrikröda hjälmen

och det var så lätt att trampa

i motvinden

Det oskäliga i mig började glimma av liv

Silverstare

2 responses »

  1. kao skriver:

    En stark dikt, såna som du brukar skriva. Läste reportaget om Gaza och det var vad jag skrev i förra kommentaren vad jag tror: EU SÄGER NEJ TILL SHIP TO GAZA! Annars: inga mer lån till det döende Grekland….

    Men jag fattar inte en sak i början av dikten: Är du FÖR eller EMOT Shakira & Whycliff Jeans låt och danserna? Jag antar att du är FÖR dem….Jag tycker det är en jättebra video och låt! önskar bara att ALLA fick dansa och slippa burka, med risk att kallas islamofob…..men det vet du ju att jag inte är.

    Kram
    Kao

  2. silverstare skriver:

    Bra att du frågar. Jo, jag är för dansen och sinnligheten och kvinnors rätt att få vara fullt ut utan hämningar. Jo, visst önskar också jag att gamla förlegade tradtioner kan ersättats av något bättre. Fria människor. Självklart.
    Jag vet!

    Kram från Silverstare

Kommentera

