Eldrosen flammar framför gallervägg över ockragul fasad

i staden

och jag läser om lögner

och om ord som präntats av handelsmän till åminne över affärerna

skriftens ursprung

(och jag vill gråta över ännu en förlorad dröm men föredrar Sanningar

hur ska man kunna göra något vettigt

om allt bara är lögner för att Makten så vill ha det)

och kinesiska fåglars tecken

jag minns mannen med den hopsydda munnen

och jag hör poetens flämtande andhämtning så nära

Eldrosen flammar framför gallervägg

över ockragul fasad och jag vill dikta ett ode

till Johannes Anyuru

som ger gåvor till mig

en okänd

i en liten by

på den svenska landsbygden

Silverstare

2 responses »

  1. Dan Greider skriver:

    Jag kommenterar rosen: den är fin!
    Som din blogg här.

  2. silverstare skriver:

    Tack, Dan. När jag fotat och satt här hemma vid skärmen så kändes det nästan som rosen och gallret hade något med Ship to Gaza att göra. Att den uttryckte något sådant. Palestinierna bakom gallret och så alla skeppen som vill bryta sig igenom den hårda muren och nå fram med sina vackra eldrosor till de ockuperade!

    Du ser härligt vild ut på nya fotot! (Lite skogsvild!!!) Har inte hittat din blogg än men det kommer väl?

Kommentera

