Jag lyssnade på en kvinna i krigets f d Jugoslavien. Hennes ansikte var nedmejslat med Livets visdom och det hon kommit fram till mellan granater, kulsprutor och massmord var

-Det finns bara två vägar. Den ena bär upp och den andra bär ner. Därför, sa hon, därför måste jag förlåta allt hur ont det än gör för att gå den väg som bär upp istället för ner.

Destruktivitet och konstruktivitet.

När jag om våren sätter ner ett litet frö i jorden så varken kan eller vet jag vad som kommer att hända. Efter några veckor omplanterar jag en liten skröplig tana och min tro är på noll.

Men

men

En dag har denna tana växt till sig och så i slutet av juni går hon i blom och då

vet jag

att min väg går upp

och inte ner

Det är nog som den kroatiska kvinnan sa

mitt i kriget

hur jävligt det än är

bara två vägar

den ena går upp

och den andra

går ner!

 

Silverstare

Kommentera

